Kontakt til influencer satte skub i salg af designertøj
At få succes som tøjdesigner er lidt af et Kinder-æg. Det består af tre dele: talent for at designe, håndværksmæssig dygtighed og sans for at drive forretning. Alle tre kvaliteter dyrkes på uddannelsen ”Tekstildesign, håndværk og formidling”, der kan læses i Herning og København. Mette Jung læser i København, men har etableret sin virksomhed i Sæby, hvor hun er opvokset.
Uddannelsen ramte spot-on for Mette Jung, der altid har elsket at sy og drømt om en dag at kunne leve af det. I uddannelsen bliver der lagt vægt på det håndværksmæssige og man understøtter i høj grad tanken om selvstændig virksomhed.
”Jeg oplever, at mange har fået øjnene op for de gamle værdier – det gode håndværk, bæredygtighed og historien bag et produkt. Det er netop sådan jeg gerne vil arbejde. Skabe et spændende design, finde materialer af høj kvalitet og fremstille tøj med stor omhyggelighed. Tidløst design, et begrænset antal af hver style, samt en kvalitet, der holder til at blive brugt i mange år. Det er også bæredygtighed,” siger Mette Jung.
Hun etablerede sin virksomhed Emjay for over et år siden og har faktisk været i praktik i sin egen virksomhed. I forbindelse med opstarten deltog hun i et iværksætter-forløb hos Erhvervshus Nord, som var med til at afklare beslutningen og give hende praktiske redskaber til det forretningsmæssige.
”Mette var allerede i gang med sin virksomhed, da hun kom til os, men der var alligevel mange uafklarede spørgsmål. Blandt andet omkring prissætning af hendes produkter. Det er vigtigt at være meget omhyggelig med de kalkuler, der skal ligge til grund for udsalgsprisen. De skal både afspejle materialeforbruget og nok så vigtigt Mettes eget tidsforbrug. Men også det mere flygtige begreb, man kan kalde kunstnerisk talent. Mette har en stil og skaber designs, som ingen kan gøre efter. Det talent skal hun også tage sig betalt for. Omvendt skal produkterne være konkurrencedygtige,” siger iværksætterkonsulent Sidsel Schmidt Andersen, Erhvervshus Nord, og tilføjer:
”Det er i øvrigt et regnestykke, Mette Jung og andre kunsthåndværkere skal gentage regelmæssigt. For i takt med, at de slår deres navn fast og opnår en status inden for deres felt, kan de ofte få en højere pris for produkterne.”
Mette Jungs forretning fik pludselig ekstra vind i sejlene for nogle uger siden. Hidtil havde hun præsenteret sine styles på Instagram, men så fik hun ideen til at kontakte en af de influencers, der har rigtig mange følgere, og så skete der noget.
”Jeg fik 600 nye følgere på en weekend, og efter en uge havde jeg udsolgt. Jeg kan sælge stort set alt, hvad jeg kan producere,” siger Mette Jung.
Alligevel vælger hun nok at drosle produktionen lidt ned. Gennem samme influencer har Mette Jung nemlig fået tilbudt et deltidsjob som designer i et dansk modehus, og den erfaring vil hun gerne have som basis for en fremtidig videreudvikling af sit eget firma.